Förbundet har ju sen en tid tillbaka utvecklat en grenprofil (se muaythais grenprofil) som skall gälla som generell ram för sporten inom både fysiska och psykiska aspekter.
Oskar Lavesson, mannen bakom muaythais grenprofil har tagit sig tid på att svara på några frågor kring just denna.

På vilket sätt kan klubbarna i landet dra nytta av grenprofilen och utvecklingstrappan?

Läs dem! Skämt åsido så tror jag att det bästa är att läsa grenprofilen och sedan sätta sig och fundera igenom vad vår sport egentligen går ut på. Utvecklingstrappan talar ju lite för sig själv. Den består av väldigt konkreta råd för hur och vad man bör träna för att nå elitnivå. En början kan ju vara att titta på den och jämföra med den egna verksamheten. Kanske finns det väldigt enkla saker man kan ändra för att nå väldigt mycket längre?

 
Var det något du förvånades över när du sammanställde grenprofilen, som du inte vetat/tänkt på tidigare?
Hm, bra fråga.
 
Innehållsmässigt var inget särskilt förvånande. Det jag tyckte var frustrerande och och även lite oväntat var att det finns så lite forskning på området. Det finns några grundläggande områden kvar att undersöka för att vi ska bli säkra på vissa saker när det gäller både fysiologi och psykologi. Sen blev jag lite förvånad att man inte för träningsdagbok på elitnivå i Sverige. Överlag tror jag vi har väldigt mycket att lära oss av andra idrotter.

Finns det någon vanlig missuppfattning i hur man bäst tränar muaythai ute i landet, som i själva verket snarare hindrar en fighter från att bli riktigt bra?
Ett av de vanligaste misstagen jag ser är att man tränar för mycket för tidigt. Det tar tid att bygga upp träningsmängd om man inte vill skada sig. Ofta gäller det dem som börjar med sporten när de är lite äldre, kanske vid 17-18 år och inte har en gedigen träningsbakgrund med 3000-4000 timmar bakom sig. Skynda långsamt. Ett annat problem, som nog hänger ihop med det första, är att det verkar finnas många ”periodare” inom muaythai. Om man vill bli riktigt bra, och vara skadefri, måste man träna kontinuerligt i många år.

Vi tackar Oskar för svaren på dessa frågor!